zondag 7 augustus 2016

keuze

Vandaag mijn gedicht 'keuze' geplaatst als gedicht van de week op

http://oogo.cultuurpleingo.nl/keuze/

Er zijn mensen die menen dat je ouders voor jou (een kind) gekozen hebben en dat je zelf geen keuze hebt gehad ('ik heb niet om dit leven gevraagd'). Maar er zijn ook mensen die menen dat je, als ziel, de keuze maakt voor je ouders: in dat gezin, die omstandigheden, wil je opgroeien. Je kan je ouders dus niets verwijten - het was je eigen keuze.

is er een plaats zonder illusie
vermoed je een tijd die blijft
een gedachte zonder oorzaak
- lees jij mij of lees ik jou

in stralend duister ontspringt
een droom, een zin, een onzin
in zacht verrassend licht daalt
een iets in de moederschoot in

als mens ontvangt het naam
en ouders, dader en hoeder
en het verhaal geboren te zijn
- wie maakte er die keuze

en is het waar, waarachtig
een al-blijvende verschijning
zoals een nooit-rottende appel
aan de paradijselijke levensboom

In de zoektocht door het aardse leven ligt de mogelijkheid inzicht te krijgen in wie/wat je werkelijk bent, zonder enige toevoeging aan IK BEN. Ik ben geboren is in dat opzicht een eerste misvatting ...