zaterdag 25 maart 2017

boekenweek

n.a.v. het thema van dit jaar: verboden vruchten

detail uit de ets 'het paradijs' van Rembrandt


boekenweek

De kant van de appel
wat kijkt men mij aan
kon ik er wat aan doen
en waartoe heeft het geleid
hoeveel van mijn nakomelingen
worden er niet dagelijks gegeten
om de dokter weg te houden

De kant van de Eva
wat kijkt men mij aan
kon ik er wat aan doen
en waartoe heeft het geleid
hoeveel van mijn nakomelingen
verleiden nu in het verborgene
ik had daar geen weet van

De kant van Satan
wat kijkt men mij aan
kon ik er wat aan doen
en waartoe heb ik verleid
hoeveel woorden sliste ik nu helemaal
kon niet eens knipperen met mijn ogen
verbieden is slechts boekenpraat

De kant van God
kijkt men Mij wel aan
Mijn doen is niet-doen
en Mijn tijd is eeuwigheid
Ik zie mijn spiegelbeeld
in licht en duisternis
en ken Mijzelf, Adam