zondag 30 april 2023

wakker

 

 

je was twee schaduwen in de tijd

van toen ik nog klein, nee, jong was

later bleek dat anderen jou niet zagen

maar tegen mij was je vriendelijk

 

je was vertrouwd zacht omarmend

dan weer scherp omlijnd en leidend

jouw nabijheid deed mij niet wankelen

ook al liep ik steeds verder van huis

 

zelfs in het donker was jij er ondanks

dat schaduw slechts door licht bestaat

nooit was het dan ook helemaal zwart

ogen open ogen dicht, het maakt niet uit

 

vaak denk ik, voel ik nog aan die tijd die

niet voorbij leek te gaan, de ontdekking

van verplaatste zetstukken in het verhaal

waar maar geen eind aan leek te komen

 

jij toonde mij steeds een andere kant

van het spel dat we met elkaar speelden

en waar we nooit moe van werden

want alles kon, behalve in slaap vallen

 

 

30-4-2023