zondag 1 september 2019

opening expositie in Melissant

Een onderdeel van mijn opening van de expositie in de Melishof in Melissant was een wandeling langs de werken. 
We spelen met elkaar ‘de schilderijententoonstelling’ van M. (voor nu staat de M niet voor Mussorgsky maar voor Melissant)
Al lopend van het ene naar het andere werk neuriën we de ‘promenade’ van Mussorgsky.


Hier zitten wij in donsjasjes
ons voedsel te verteren
om groot te groeien

wij oefenen onze eerste pasjes
vliegen moeten we ook nog leren
maar straks gaan we fijn stoeien



Hier zitten wij in donsjasjes
ons voedsel te verteren
om groot te groeien

wij oefenen onze eerste pasjes
vliegen moeten we ook nog leren
maar straks gaan we fijn stoeien



Wie maakt het dorp groot?
Het is de bakker met zijn brood!
Wat zijn de belangrijkste feiten?
In het dorp wonen allemaal geiten!
Je ziet ze steeds vaker op heel Flakkee
maar hier leven we er van oudsher mee.
Wat zien we duidelijk en luidt?
De kerk die torent boven alles uit!




zebra, geit of schaap
hier elliptisch opgezet
probleem opgelost


Bij (de molen en) de visser van Cees de Geus maak ik graag gebruik van de woorden van Lucebert.  Ik lees het prachtige gedicht De visser van Ma Yuan van Lucebert:


onder wolken vogels varen
onder golven vliegen vissen
maar daartussen rust de visser

golven worden hoge wolken
wolken worden hoge golven
maar intussen rust de visser



In gedachten hoort hij
de eerste toon
van het vioolconcert
van Mendelssohn …
Maar of het lukt
die uit dit instrument te halen …
Zelf staat hij
in ieder geval te stralen



Deze bosjes tintelen
van aanwezig zijn
laten je dromen
in een ruimer perspectief
tegelijkertijd verbinden ze je
met standvastigheid
een ankerplaats



De maat is vol
(zo heet het schilderij)
De maat is vol
en het doek ook
kleuren en vormen
dagen de toeschouwer uit
welk verhaal wordt hier verbeeld
welke trilling brengt het te weeg
kijk en kijk nog eens
tot jouw maat vol-ledig is

Voor de nog op het laatste moment toegevoegde kunstenaar schreef ik:

geen commentaar
voor de vergeten kunstenaar
helaas door de omstandigheden
zit ik in het heden 
met een vacuüm aan woorden
hopelijk lossen jullie dat op
want mijn taak eindigt hier – ik stop

31-8