dinsdag 6 september 2022

afscheid


Voor het Augusta Peaux Festival schreven Ronald en ik een gezamenlijk gedicht:

Jaarringen 

Daar was het, dáár
waar de appelboom haar bladeren verloor
de zon de maan bespeelde en
het leven met mij wegliep

Daar was het weer
dat gevoel van ernaast staan
de gebeurtenissen spelen met de regels
en ik sla het verwonderd gade

En jij -mijn andere mij- jij staat hier maar
te staren naar de klok die wijzend knikt
en ons terug tikt in het heden
We dansen met elkaar

Geen gepassioneerde tango
met glimmende zwarte schoenen, maar
een pasje op de plaats op blote oude voeten
In ons hoofd klinken de woorden
van Augusta – nu doorleefd:

Zij zocht in nieuwe dagen
aldoor haar eigen schijn,
gaande zonder klagen
de wegen en zonder vragen
en zonder gewis te zijn.

Een droom…
herinnering - verstild
begaan met wind en woeste golven
badend in die zee van hoe het was en hoe het komt dat

de klok stil staat, het raam gesloten
en de appelboom ... kaal
Welke mij is het toch die ik zo grondig mis
of ontbeer ik enkel sneeuw en ijs

 

Niels Snoek / Ronald Bottelier

Geschreven voor het Augusta Peaux Festival 2022

De cursieve strofe is van Augusta Peaux uit Vergeten herinneringen