vrijdag 5 mei 2023

ik poets mijn bril op

Op deze bevrijdingsdag een herinnering aan de feestdag van vorige week – voorbereiding en nazorg


oh


het is er weer voor

oranjepop opbouwen

later volop feest



het gras kreunt

bodemleven graaft dieper

ze hebben geen stem



welk een logistiek

voor het feest kan beginnen

alles voor één dag



wat te onthouden

natuur in de vergeetstand

ik poets mijn bril op



veranderd uitzicht

iemand vroeg mij ‘welk circus’

nostalgische vraag


nachtelijk lawaai

en eindelijk Koningsdag

het gaat weer voorbij


verwacht geen foto

noch een geluidsopname

van het feestgedruis



het is nog vroeg – hier

scharrelt onverstoorbaar een

eenzame meerkoet


the day after

een lichte miezerregen

fluitende vogels



kerkgangers opweg

met talloze gedachten

zwart wit en kleurrijk



de tent is zo leeg

zonlicht en schaduw spelen

zelfs de wind speelt mee



witte in de lucht

zwarte lijnen, rode ook

wie trok ze recht



de laatste restjes

hier een penetrante geur

in het voorbijgaan



oh die naweeën

van geplet gras en aarde

zal er nazorg zijn


van 24 april – 2 mei 2023