donderdag 24 december 2020

Kerst

Voor vandaag een gedicht van kerstavond 2015:

kerstavond

in de late ochtend
nog een schrijven
met de zon op het papier
rinkelende ballen
tegen natte ruiten

chateauneuf-du-pape
staat al klaar voor morgenavond
bij de boerenkool

in de late ochtend 
van kerstavond
smelt de kunstsneeuw nu al ras
naast de vele andere
substituten voor

vrede en verering
van het leven en het licht 
dat uit zich zelf nu straalt


24-12-2015

voor morgen:

het licht der werelden

zie je ook het licht
in de wereld van duister gedrag
ja, ik mag … op eigen gezag

zie je ook het licht
in de wereld van onmacht
van had-ik-maar tot ik verwacht

zie je ook het licht
in de wereld van het hart
stralend en het lot niet getart

zie je ook het licht
in de wereld van wachten
de tijd dat wij lachten

zie je ook het licht
in de wereld van wensen
door al die miljarden mensen

zie je ook het licht
in het universum van jouw ziel
ja, buig daarvoor en kniel

en zie dan het licht
door regen, zon en regenbogen
in ieders, ja, in ieders ogen


22-12-2017 

dingen van niks

ik geniet zo van de dingen van niks
de lichtjes in de kerstboom
de al weer verdwenen rode lucht
rommel op tafel, mijn ingehouden zucht

ik geniet zo van de dingen van niks
de scheefgezakte eucalyptusboom
tussen de wolken een gele band
mijn kerstgevoel, de rommel aan de kant

ik geniet zo van de dingen van niks
mijn vredeswensen kunnen in de boom
een stil moment, zelfs in het praten
heel veel niets en heel veel laten


25-12-2018