zaterdag 17 april 2021

thema verlangen

2 keer een sonnet:

verlangen


Met een blos op beide wangen

moet ik eerst nog vredig zuchten

als golven de opalen luchten

op de wieken van verlangen.


In de wind ruisen de geruchten,

mijn hart geklemd tussen twee tangen,

mijn ziel in eigen wil gevangen

voedt zich stil met bittere vruchten.


Dan ontspringt als stralende fontein

het heldere zicht mij in het beeld

en valt de sluier grauw en vergeeld


van het verlangen om jouw held te zijn

in schone werkelijkheid of valse schijn.

Welke hartstocht had ik mij toch ingebeeld.


11-4

lentebeeld

 

het geel vergrauwt steeds meer

en trekt de rimpels in de lente

het gaat maar door, keer op keer

en is iets waar jij nooit aan wende

 

ieder volgend jaar, je zei het weer

het was of ik je daardoor beter kende

al deed dat kennen soms wel zeer

juist dan wanneer je mij verwende

 

nu neigt het voorjaar naar verval

en is jouw vallen al weer lang geleden

geworden tot verlangen naar weleer

 

laat mij die tijd als een gewond getal

deze wondere periode uit het verleden

vereren in jouw lentebeeld, zo teer


17-4