zondag 17 oktober 2021

Bilstein 2021

Dagboekaantekeningen

van enkele dagen met de bus naar Bilstein met ‘Nachttrein naar Lissabon’ van Pascal Mercier.

In de gedichten komen diverse citaten uit het boek voor.



 

12/10

 

ik ontkom niet aan een keuvelpraatje

voel me jong tussen een 83er en 88er

maar de gesprekjes zijn te sociaal

zeker geen Sonja Barend Award waardig

 

 

13/10

 

als een goudsmid van taal

smeedde hij zijn verhaal

een betoverende kleine historie

gelijk een halsketting met parelglorie

de blote vrouwenhals voelbaar licht

als ondergrond van zijn gedicht

 

 

ook vanmorgen wordt de taal

weer hard gestraft met onwetendheid

de babbelbox van onvermogen en herhaling

de tredmolen van ongeremdheid

het lijkt: als ik niet praat besta ik niet

 

 

9.50


 

al na 5 minuten vallen de eerste druppels

ondanks de door de app aangekondigde droge periode

het wandelen lijkt meer weer dan heen

nu kijk ik naar de wolken tussen de bomen

de vliegende vogels er boven

 

11.20



 

bij kleur en in vorm

met regen en zonneschijn

ik ben er bij






 

koffie, en dan van Bilstein naar Kirchveischeid

de Hengstenberg omhoog - even rusten

en daarna terug naar de burcht

trap af en dan weer naar de koffie

 

15.00

 

om inzichtelijk te zien

is weggaan niet noodzakelijk

niet het zien van alle interieurs

achter muren en daken

noch de gedachten achter hoofden

van voorbijgangers noch

het mee lijden met de ziekten

in hun harten, hun lijven

 

ook is het noemen van de namen

aan wie jij les gaf een tijdelijke poging

grip te houden op kantelend inzicht

 

zoals de een Hebreeuws niet begrijpt

en de ander het Grieks, zo zullen

maar weinigen de woorden van

de dichter op waarde kunnen schatten

 

14-10

 

9.00

 

plotseling was hij blij

niet langer alleen te zijn

met het gevoel

dat nergens op sloeg

 

het gevoel dat praatte

zich herhaalde

zich verveelde

zich vulde als

opborrelend drab

uit een rioolput

 

de velden zijn groener

in hun omschrijving

dan in hun tint  (tint = groen bij Pessoa)

 

het woord tekent het beeld

scherper, aandachtiger

met de macht: gehoorzaam mij

 

10.40

 

klein rondje retour

ten opzichte van wat

het miezert gestaag

 

12.10

 

Wanneer dictatuur een feit is

is revolutie een plicht.

 

het leven valt je toe

in onverwachte ontmoetingen

oorzaak en gevolg

als schaduwen aan elkaar

verbonden, een verband

om te helen, heilzaam

tot een geheel waarna

het vergeten toeslaat

en de schaduw wordt

gezien als een ander

 

wanneer revolutie een feit is

wordt dictatuur dan een plicht (een verlangen) ...

 

14.00


 

tweede wandeling

het miezeren gaat maar door

straks een derde kans

 

 

voor sommigen kost het zoeken

naar een leermeester een heel boek

soms meerdere boeken

ook wel hele boekenkasten, bibliotheken, talen,

vergeten boeken, geheimschriften

of een heel leven om het leven

van de meester te doorgronden

het zoeken van een leerling

naar de meester in hemzelf

 

kan het in één leven

hoe ver kan je komen

hoe wijs kan je zijn

 

 

17.30

 

3e wandeling


 

het water spiegelglad

stel je voor

aan de ene kant

the lady of the lake, oprijzend

aan de andere kant het monster

zwaaiend met zijn kop

achter de ramen lege gezichten

geen beweging, geen camera's

de angst bevriest elke beweging

wat valt er te doen

of is het wachten op wakker

worden uit deze film

uit een dichtbij verleden

 

 

20.30

 

hoe zal ik de herberg noemen

de vale merrie of de bleke hengst

ik denk, de vale merrie

zachtaardig, aardig

met de schijn van trouw

of is the pale horse een betere naam

voor de engelse pub

van waaruit de live music

in mijn kamer twee verdiepingen hoger

doordringt. zowel Der Alte als Morse

hebben de moord al opgelost

dus geen zorgen voor het slapen gaan

 

(ik keek naar de tv-serie The pale horse, verhaal van Agatha Christie)

 

 

15 - 10

 

11.20

 

het is droog

de weg begaanbaar

autolawaai ver weg

droog klinkt het kraken van takken

verbondenheid voelt dichtbij

ik wandel in heden en verleden

alleen die kruiwagen ...

2018

2021

 

 

lezen is weer eens herlezen

kan god een steen scheppen die hij niet op kan tillen

ja/nee in beide gevallen ...

waar loopt de redenering mank

scholastiek of elastiek

en dan babbelen zoals je een ijsje likt

om de tong te laten rusten

het levert slechts de stilte op

van verrotting, rottende kadavers

van opschepperij liggen ze

zwijgend te stinken

 

Frank zou zeggen: zo kan die wel weer

 

maar even later, verder

een stilte waarin de jaren zwegen

hoe hoorbaar kan die zijn

hoe verlegen met die woorden

vallende bladeren

afgezaagde bomen

wegvliegende vogels

woorden voor wie

 

kan er een ernst bestaan die

ernstiger is dan de ernst van poëzie?

 

13.00

 

het is weer zover

een grauwsluier van miezer

zon is voor later

 


 

wanneer werd de voordeur

voor het laatst gebruikt

was het als in een verhaal

toen de trap ervoor nog betrouwbaar

en ook de bewoners dat waren

de weg nog niet geasfalteerd

er nog uitzicht was

of inzicht

wanneer liep het verhaal af

het verval van de trap

het vallen, hoe

en niet meer opstaan

daarna

 

 

14.40

 

alweer een miezerbui

zijn het de koude gangen

de warme kamer

de koude trappen

de warme lounge

weer de koude gang

het koude trappenhuis

weer een niesbui

buiten wordt het weer droog

 

 

17.00

 

zoals Arjuna moet doden

omdat hij een strijder is

zo moet Amadeu het leven

redden van de beul van Lissabon

omdat hij arts is

wat de consequenties

daarvan ook zijn

de functie is de plicht

ten tijde van de omstandigheden

de rest is tijdvulling

de loop der geschiedenis

verandert niet, alleen

een zelfoverwinning telt