maandag 2 september 2024

Augusta Peaux-festival

 



Afgelopen zaterdag zouden Frouke Bienefelt en ik samen naar het Augusta Peaux-festival in Simonshaven gaan om daar voor te lezen. Helaas, door corona konden wij niet gaan. Ik had wel 2 gedichten speciaal voor dit festival geschreven:


vieren

 

mijn dromen grijpen de teugels

 

vier ik nu het lieve leven

of laat het leven mij vieren

val ik dan in een modderpoel

de teugels trekken mij er uit

regie heb ik in eigen hand

zet de woorden op de regels

en bekommer mij er niet over

ze hebben er altijd al gestaan

maar schijnen nu verlicht

 

 

 

laat ik

 

laat ik vieren dat de zon opkomt

en ’s avonds ook weer ondergaat

 

laat ik vieren dat de planten groeien

en bloeien uitbloeien en afsterven

 

laat ik vieren dat dieren de planten

bestuiven en elkaar verslinden

 

laat ik vieren dat wij mensen

wetten maken en die omzeilen

 

laat ik vieren dat wij deugen

maar niet altijd voor iedereen

 

laat ik vieren dat mijn lijf

mij bijstaat in mijn dagelijks werk

 

en dat mijn geest mij verlicht

zoals de zon de aarde beschijnt