zaterdag 8 juni 2024

FLUZI

Vandaag gedichten lezen bij het FLUZI-evenement in Middelharnis samen met de dichters van De Reizende Dichters: Frouke, Catherine, Ria, Anne, Casper en vrijwilligster Cora. 

Het belooft een mooie dag te worden bij het Jeugdhonk van de Grote Kerk.

Aan het eind van de dag zal ik hier nog foto's plaatsen en de gedichten die ik heb gelezen.


§


Het was een mooi gebeuren. Er kwamen veel mensen langs waarvan een flink aantal het wel bijzonder vond om persoonlijk een gedicht voorgelezen te krijgen. Daaruit ontstonden natuurlijk gesprekken die ook interessant waren.


meer foto's op de website van De Reizende Dichters


De gedichten waaruit mensen een keuze konden maken:


de delta


Ik ging naar de delta om te luisteren

naar de vogels op de slikken

de golven van de zee, de wind in mijn oren

de verhalen in een eigen taal


Ik ging naar de delta om te kijken

naar de dijken en de duinen

de boeren op het land, de vissers op zee en

naar het vuurtorenlicht, draaiend in de nacht


Ik ging naar de delta om de storm te voelen

het zout van de zee te proeven

en de geuren van het land op te snuiven

pee en juun, herfst en hooi


Ik ging naar de delta om te werken

en liep daar vele jaren heen en weer

met lusten en lasten in mijn handen

met een pratend hoofd en mijn omvattend hart


Ik ging naar de delta om te redden

te troosten, op te ruimen, weg te schrobben

bezig te zijn met Fluzi en fusies

te herdenken jaar in jaar uit


Ik ging naar de delta om te rusten

het werken was opeens voor mij gedaan

nu rest mij slechts het luisteren en kijken

Psalmen fluisteren en wijken, uit de delta



na schooltijd


zijn jas schuurt langs haar en heg

zij weten steg in dit buurtlabyrint

het smalle steegje langs de schuren

hun gedachten vol verwachtingen

zij kauwt steeds sneller op haar kauwgom

zijn mobiel gaat – gepiel op de hare

het blaffen van een hond leidt niet af

ze wijken uit voor een kleuter op een fietsje

deze wijk is kinderrijk – ook veel honden

duimen vliegen over de toetsen – ik kom

ik moet gaan – verbinding verlegd



isolement


hij voelde zich gevangen

tussen verleden en vooroordeel

over vandaag en morgen

zorgen namen toe over

het uitwissen van zekerheden

het witwassen van waarheid

wanneer zou de neerwaartse

spiraal doodlopen, oplossen

moeras en fles trokken hevig

hij verschool zich onder zijn bed

daar keek hij naar de berusting

van pissebedden en spinnen

zag zijn eigen ongeduld …

hier leek de tijd stil te staan

verdwazing viel van hem af



verbinding


de gepoetste overschoenen van de vaderen

staan hier als bronzen oeverschoenen

aan de kade, die wij behoedzaam naderen

tijd om ons inzicht schoon te boenen


de boeren van de akkers en het moederland

hun kinderen, de rakkers, zij praatten niet

ze zijn zo opgevoed met ruwe harde hand

kennen bemoeizuchtige vaders niet


eenzaam in de grauwe grote gezinnen

met het lot van zout zweet in aangezichten

viel er weinig, weinig eer te winnen

al helemaal niet in … gedichten


wij staan te turen naar twee kanten

zien glanzend licht op modder en op water

en voelen ons zowel voorouderverwanten

als verbonden met de generaties later